دوگــاه

do'gaah

خانه طراحی تجسمی خطاطانه
اکسسوری‌هایی که نسخه دومی از آن در جهان وجود ندارد

«دوگاه» اولین خانه طراحی بین‌المللی است که فقط بر روی خوشنویسی خاورمیانه‌ای تمرکز دارد. اولین ویژگی برند «دوگاه» جسارت است. می‌توان گفت برند «دوگاه» اولین مجموعه‌ای‌ست که با شجاعت از خوشنویسی ترکیبی حمایت می‌کند، به این معنی که آناتومی، حرکت وضعی و انتقالی حروف را بدون مسامحه و به شکلی عریان نشان می‌دهد و از ترکیب جسورانه خطوط نیز استقبال می‌کند. به طور مثال طراحان این برند در طراحی یک کلمه چهار حرفی، امکان دارد طراحی حرف اول را از خط نستعلیق، حرف دوم را از خط نسخ، حرف سوم را از خط دیوانی و حرف چهارم را از خط شکسته نستعلیق وام گیرند.
برند «دوگاه» می‌کوشد تخیل و نگاه را به خوشنویسی کلاسیک تا جایی بیافزاید که به ماهیتی جدید چون مجسمه‌های مینیاتوری و حتی مجسمه‌های پوشیدنی بدل شوند.
دوگاه در تلاش است با ایجاد برندی قدرتمند و بین‌المللی از خوشنویسان خلاق در امر طراحی، بازنشر و بازآفرینی برمبنای خوشنویسی‌ با خاستگاه ایرانی بهره‌برده و از طرفی کسب و کار موفقی را در سطح بین‌المللی ایجاد کرده و برای هنرمندان خوشنویس امکان طبع‌آزمایی در عرصه‌های جدید را فراهم کند.

طراحان و ایده‌پردازان

Mohammad Bozorgi

محمد بزرگی
خوشنویس، خط - نقاش و طراح

محمد بزرگی متولد ۱۳۵۷ و به‌دنیا آمده و ساکن تهران است. او مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران دارد اگرچه که لیسانسش را در رشته مهندسی پزشکی گرفته اما سپس تحصیلاتش را در رشته مدیریت MBA ادامه داده است.
با اینکه «بزرگی» سال‌ها فعالیت هنری خود را در زمینه خوشنویسی و کالیگرافی با برگزاری ۶ نمایشگاه انفرادی، بیش از ۱۰ نمایشگاه گروهی و شرکت در آرت‌فر‌های جهانی ادامه داده است اما این روزها یکی از ایده‌پردازان و طراحان اصلی برند دوگاه نیز هست.
او هنرمندیست که نه تنها قواعد خوشنویسی را به خوبی از مشق به حرفه بدل کرده بلکه ریشه‌های سنتی خوشنویسی در وجودش تبدیل به جوانه‌ای تازه و پویا گشته و پس از سال‌ها به درختی پُربار تبدیل شده است.
«بزرگی» در طی سال‌ها مشق عملی و نظری، به باور و ارزش تخیل و نگاه، دست‌یافته است و چنان جان ماجرا را دریافته که دیگر برای در میان گذاشتن هنر و دغدغه خوشنویسی یا کالیگرافی‌هایش تنها به کاغذ و بوم اکتفا نمی‌کند بلکه او حروف را در غالب فرم معنی می‌بخشد و در زیر باران تخیل حروف در ذهنش، دستش آنها را به مجسمه‌های میناتوری و یا مجسمه‌های پوشیدنی بدل می‌سازد.
به واقع می‌توان گفت «بزرگی» مهندس ِجان بخشیدن به حروف است.

بیوگرافی

متولد و ساکن تهران ، ۱۳۵۷

تحصیلات

مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران

مدرک مدیریت MBA از سازمان مدیریت صنعتی

لیسانس مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد

عضویت

عضو انجمن نقاشان ایران

گزیده ای از نمایشگاههای گروهی

هنر معاصر ایران : میتسوکوشی سنتر ، توکیو ، ژاپن ، ۲۰۱۸

محراب ( نمایشگاه فرش ) : بنیاد For-site ، سانفرانسیسکو ، آمریکا ، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

دو سالانه کالیگرافی شارجه : امارات عربی متحده ، ۲۰۱۶

برای من شعری بنویس : گالری متحدان ، دبی ، ۲۰۱۵

کالیگرافی جایگزین ۳ : گالری هما، تهران، ۲۰۱۴

ای ایران : گالری هما، تهران، ۲۰۱۴

سفرنامه : گالری نیکلاس فلامل، پاریس، ۲۰۱۳

جشنواره هنر: خانه هنرمندان ایران، تهران، ۲۰۱۳

کلمات بی حجاب : پروژه هنری انجوی – باربه، ژنو، ۲۰۱۲

نسل آینده کالیگرافی معاصر ایران : گالری کاشیا هیلد برند، زوریخ، ۲۰۱۲

کالیگرافی جایگزین ۱ : گالری هما، تهران، ۲۰۱۱

 

 

نمایشگاه انفرادی

رقص در تاریکی : ایام گالری ، دبی ، ۲۰۱۷

در برابر تاریکی ۲ : ایام گالری ، بیروت ، ۲۰۱۶

در برابر تاریکی ۱ : ایام گالری ، دبی ، ۲۰۱۶

قلمهای متعالی : ایام گالری، دبی، ۲۰۱۵

مراقبه های سمفونیک : ایام گالری، جده، ۲۰۱۴

مظاهر عینی: گالری هما، تهران،۲۰۱۲

کلکسیون

موزه هنرهای اسلامی مالزی

کلکسیون سماوی، دبی

کتاب
نون والقلم : کالیگرافی معاصر اسلامی – کلکسیون موزه هنرهای اسلامی مالزی

Edited by Dr. Heba Nayel Barakat and Adline Abdul Ghani, Islamic Art Museum Malaysia, Kuala Lumpur, Malaysia

آرت فر

آرت فر لندن ( افوردبل ) ، ۲۰۱۹

آرت فر آنکارا ، ۲۰۱۹

آرت فر ابوظبی، ۲۰۱۷

آرت فر وین، ۲۰۱۲

حراج ها

اپرا گالری، دبی ، ۲۰۱۲

ایام گالری ، حراج یانگ کلکتورز ،دبی ۲۰۱۳

خیریه مجیک آو پرشیا، لندن، ۲۰۱۳

ایام گالری ، حراج یانگ کلکتورز ،جده ۲۰۱۳

ایام گالری ، حراج یانگ کلکتورز ،دبی ۲۰۱۴

ساتبیز ، نیویورک، ۲۰۱۴

ایام گالری ، حراج یانگ کلکتورز ،دبی ۲۰۱۵

خیریه مجیک آو پرشیا ( کریستیز ) ، دبی ۲۰۱۵

حراج تهران ۲۰۱۶

خیریه مجیک آو پرشیا، دبی ، ۲۰۱۶

خیریه مجیک آو پرشیا، لس انجلس ، ۲۰۱۶

حراج تهران ، ۲۰۱۷

کریستیز ، دبی ، ۲۰۱۷

حراج تهران ، ۲۰۱۸

خیریه مجیک آو پرشیا، موناکو ، ۲۰۱۸

خیریه مجیک آو پرشیا، لس آنجلس ، ۲۰۱۸

حراج تهران، ۲۰۲۰

خیریه مجیک آو پرشیا، لس آنجلس، ۲۰۲۰

بونهامز، لندن، ۲۰۲۰

مطبوعات

  • مقاله در مورد آثار : Wall Street International
  • مقاله در مورد آثار : GOLF TODAY
  • مصاحبه : The National ( UAE )
  • مصاحبه : GULF NEWS
  • مصاحبه : Dubai Shortlist
  • مقاله : حلقه مفقوده خوشنویسی سنتی ایران : روزنامه همشهری
  • مصاحبه : تندیس
  • مصاحبه با روزنامه مغرب ، جهان صنعت و چلچراغ
  • مقاله : چالشهای کالیگرافی ایران
Vahid Arang

وحید آرنگ
خوشنویس، خط - نقاش و طراح

وحید آرنگ متولد ۱۳۵۷ است و با آن‌‌که مهندسی مکانیک و دکترای MBA دارد شیفته خوشنویسی‌ست. او رهبر ارکسترِ کشاکشِ سرکش‌ها و دامنه دوارها و رقص نقطه‌هاست.
او بازیگردان صفحه مشق است زیراکه به خوبی مشرف به خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، محقق، ریحان، نسخ، ثلث، رقعه، اجازه و شناخت شیوه‌های گوناگون خطوط فارسی و عربی‌ست.
«آرنگ»  مدرس خطوط نسخ و‌ ثلث است، با این حال معرفت و بزرگی را در لا‌به‌لای حروف شاگردی می‌کند و این روزها بیش از پیش می‌کوشد تا دل سپارد به پیچ و تاب‏های سحرانگیز و هندسه‏ چشم‏نواز حروف.
او در مسند طراح و ایده‌پرداز برند «دوگاه» ما را بیش از پیش با جادو و قدرت طرح‌هایش، با اعجاز حروف مسحور می‌کند.

بیوگرافی

 

متولد ۲۶ بهمن ماه ۱۳۵۷

تحصیلات

  • مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت تهران
  • فوق لیسانس MBA گرایش مدیریت استراتژیک، دانشگاه تهران
  • دکترای MBA (DBA)، دانشگاه شهید بهشتی

 

فعالیت هنری

  • فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران
  • حضور در دوره فوق ممتاز نسخ و ثلث نزد استاد موحد، انجمن خوشنویسان ایران، ۷۸-۱۳۷۷
  • مشرف به خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، محقق، ریحان، نسخ، ثلث، رقعه، اجازه و شناخت شیوه های گوناگون خطوط فارسی و عربی
  • مدرس خطوط نسخ و ثلث
  • مسلط به اصول و قواعد کتیبه نویسی
  • خلق آثار متعدد کالیگرافی (نقاشیخط) و ارائه آثار از طریق نمایشگاه های مربوطه